Korsets Menu
Afvisning Til Accept/Anerkendelse 2
Løsningen På Afvisning
Af Derek Prince

I min forrige undervisning så vi på definitionen af afvisning. Simpelthen defineret som følelsen af at være uønsket, følelsen af, at selvom du ønsker, at folk skal elske dig, lader det til, at ingen gør det. Eller det er at ville være en del af en gruppe, men føle sig udelukket. Dette er almindeligt, selv i kristne kredse.

Vi fortsatte med at se på, hvordan Skriften skildrer afvisning. Især det gribende billede i Esajas 54:6 af en sønderknust gift kvinde.

"For Herren har kaldt dig som en forladt kvinde og bedrøvet i ånden, som en ung hustru, når du blev afvist," siger din Gud.

Der er mange andre måder, hvorpå afvisning kan opstå og forskellige måder, nogen kan reagere på dem.

Nu vil jeg tale med dig specielt om svaret på det specifikke problem med afvisning. Jeg vil gerne vise dig Skriftens svar på dette problem. Og jeg vil fortælle dig noget: det virker! Jeg har set snesevis af liv ændret radikalt. Ikke midlertidigt, ikke overfladisk, men radikalt.

Enhver løsning Gud har for ethvert problem i vores liv stammer fra korset. Korset er der, hvor Gud gav løsningen på alle vores problemer, og Jesus behandlede dette specifikke problem med afvisning på korset.

For år tilbage (faktisk i 1943) fortalte Herren mig gennem Åndens gaver, at jeg skulle overveje Golgata-værket – at det var et perfekt gerning: perfekt i enhver henseende, perfekt i alle aspekter. Jeg har brugt flere årtier på at studere Golgata-værket – hvad Jesus gjorde på korset – og hver gang jeg tror, jeg ved det hele, opdager jeg noget nyt.

Omveksling

I årenes løb viste Herren mig et grundlæggende princip om korset: at det var en omveksling, en guddommeligt udpeget omveksling. På korset, for at tilfredsstille evig, guddommelig retfærdighed, lod Gud alt det onde blive lagt på Jesus, som ved retfærdighed var passende for menneskeslægten, så til gengæld, ved tro, og den, der omvender sig og tror, kan modtage alt det gode det skyldes ved Jesus retfærdighed. Jesus tog det onde, for at vi kunne modtage det gode. Dette er meget enkelt, meget grundlæggende, men når du engang begynder at forstå det, vil det åbne uendelige veje til velsignelse for din sjæl.

Gud lagde alt det onde på Jesus, for at vi kunne modtage alt det gode. Og jo længere jeg mediterer over dette, jo mere fuldstændig ser jeg, at omvekslingen er. Her er blot nogle få aspekter af omvekslingen:

"Jesus blev straffet for vores synd, så vi kunne blive tilgivet. Jesus blev såret for vores sygdomme, så vi kunne blive helbredt. Jesus blev selv syg for at vi kunne få lægedom. Jesus blev fattig for vores skyld, for at vi kunne få hans rigdom. Jesus døde vores død, for at vi kunne få hans liv."

Mens jeg mediterede over dette, sagde Gud til mig: "Der er en anden side af den omvekslingen. Hvad med afvisning/forkastelse?" I Esajas 53:3 står der:

"Han er foragtet og forkastet af mennesker, en mand af sorger og bekendt med sorg."

I tre et halvt år gav Jesus sit liv fuldstændig for at gøre godt: at tilgive synder, helbrede sygdomme, udfri de dæmonundertrykte. Han gjorde ikke andet end godt. I slutningen af den periode fik hans folk, som han tilhørte, den jødiske nation, af deres romerske hersker at vælge, hvilken de ville foretrække at have: Jesus fra Nazareth eller en forbryder ved navn Barabbas, som var skyldig i politisk oprør , røveri og mord. Ved en af de mest fantastiske og tragiske beslutninger i hele menneskehedens historie afviste hele nationen, opildnet af deres religiøse ledere, Jesus og valgte i stedet Barabbas, den politiske oprører.

De sagde: "Væk med Jesus. Korsfæst ham! Vi vil ikke have ham! Vi vil have Barabbas, tyven og røveren." Hvordan reagerede Jesus? Han bad til Faderen om at tilgive dem, der korsfæstede ham. Han var ikke bekymret for, hvad der skete med ham. Han var bekymret for, hvad der ville ske med dem. Det vidunderlige eksempel på Jesus er, at selvom han var i smerte og afvisning, var han ikke bekymret for sig selv. Han var bekymret for dem, der havde afvist ham. Hvilket mønster det er!

Da jeg undersøgte Jesu ordveksling på korset i forhold til problemet med afvisning, indså jeg noget opsigtsvækkende – at selvom han blev forkastet af mennesker, var Jesu sidste smerte på korset afvisning af hans Fader. Hvis du læser beretningerne, lige ved slutningen af denne forfærdelige oplevelse sagde han:
"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?" (Mattæus 27:46)

Og der kom intet svar fra himlen. For første gang i universets historie vendte Faderen det døve øre til Sønnens råb. Så vidste Jesus, at hans Fader havde forkastet ham. Hvorfor havde han afvist ham? Skriften siger, at Gud er:

"... Dit rene blik afskyr ondt, du tåler ej synet af kvide; hvrfor ser du da tavs på ransmænd, at gudløs sluger sin overmand i retfærd? " (Habakkuk 1:13)

Da Jesus blev gjort til synd med vores syndighed, vendte Gud sine øjne bort og lukkede sine ører for hans Søns råb.

Derefter kom der kun et råb mere fra Jesu læber, og så udåndede han. Jeg tror, det er bogstaveligt talt korrekt, at han døde af et knust hjerte. Det, der knuste hans hjerte, var ikke afvisning af hans eget folk, men afvisning af hans Fader.

For hver person, der læser denne artikel, og som har lidt af afvisningens kvaler, vil jeg fortælle dig lige nu: Jesus oplevede de dybeste afvisningssmerter, selv at blive afvist af sin Fader, og han bar det for dig, så du kunne blive frelst. Hvis der nogensinde var gode nyheder til denne generation, så er det det.

Accept

Hvad er det modsatte af afvisning? Accept. Jeg elsker den nye King James-version af Efeserne 1:6, fordi den siger, at Gud har "accepterede os i den elskede." Jesus, Guds sande og enbårne Søn, blev afvist, for at vi, der var uværdige oprørere, kunne få hans accept hos Faderen. Så den dybeste løsning på vores problemer er at tro, at Jesus bar vores afvisning af, at vi kunne få hans accept hos Faderen.

Nogle gange er der problemer med jordiske forældre, som aldrig kan løses. Men venner, lige meget om ingen ville have dig, ingen elskede dig, dine forældre var ikke engang gift – når du kommer til Gud gennem Jesus Kristus, bliver du medlem af den bedste familie i universet, og Gud har ingen andenrangs børn.

Guds familie er den bedste familie. Der er ingen familie, der er helt lig det. Selvom din egen familie ikke brød sig om dig, eller din egen far afviste dig, eller din mor aldrig havde tid til dig, eller din mand aldrig viste dig kærlighed, vil Gud stadig have dig. Du er accepteret. Du er genstand for hans særlige omsorg og hengivenhed. Alt, hvad han gør i universet, kredser om dig.

Når Gud siger, at vi er accepteret, mener han ikke, at vi bare tolereres – at vi ikke generer, forstyrrer eller forstyrrer ham. Vi tager aldrig for meget af hans tid. Det eneste, der forstyrrer ham, er, når vi bliver væk for længe.

Gud skubber os ikke ud i et hjørne og siger: ”Vent, jeg har for travlt. Jeg har ikke tid til dig." I stedet siger han: ”Jeg er interesseret i dig. Jeg vil have dig. Du er velkommen her. Kom ind. Jeg har ventet længe på dig.”

Det er ligesom faderen i historien om den fortabte søn (se Luk 15:11-32). Han var derude og se efter drengen ønskede inderlig han ville komme hjem. De behøvede ikke at komme og sige: "Din søn er kommet hjem", fordi den første, der vidste, at det var faderen. Han vidste det før resten af familien.

Guds holdning til os i Kristus er sådan. Vi er ikke afviste. Vi er ikke andenrangsborgere. Vi er ikke kun tjenere. Da den fortabte søn kom tilbage, var han villig til at være tjener. Men faderen ville ikke høre om det. Tværtimod sagde han: ”Bring den bedste kappe frem. Sæt sko på hans fødder, ringe på fingrene. Slagt fedkalven! Denne, min søn, gik tabt og er fundet, var død og er i live igen." Hele husstanden blev vendt på hovedet for at byde ham velkommen hjem.

Ligeledes sagde Jesus:

"Der er mere glæde i himlen over én synder, der omvender sig, end over nioghalvfems retfærdige mennesker, der ikke behøver omvendelse" (Luk 15:7)

Sådan tager Gud imod os i Kristus.

Vi skal forstå disse to grundlæggende fakta:

På korset bar Kristus vores afvisninger – al smerten og hjertesorg.

En ombytning har fundet sted: vi er accepteret på grund af hans afvisning. Vi er "accepteret i den elskede."

Nogle gange behøver du ikke gøre andet end at tage fat i disse to fakta for at overvinde afvisningen. For et par år siden ved en konference skyndte jeg mig til min forkyndelsesopgave, og jeg stødte bogstaveligt talt ind i en kvinde, der var på vej i en anden retning. Hun blev lidt forpustet og sagde: "Åh, bror Prins! Jeg bad om, at hvis Gud ville have mig til at møde dig, nu mødes vi."

"Nå," sagde jeg, "nu har vi. Hvad er problemet? Jeg kan give dig omkring to minutter. Jeg skal snart prædike."

Da hun begyndte at tale og efter cirka et halvt minut sagde jeg: "Vent et øjeblik. Jeg kender dit problem. Jeg har ikke brug for flere fakta. Dit problem er afvisning." Jeg sagde til hende, "Jeg vil have dig til at sige disse ord højt efter mig." Så jeg ledte hende i denne udtalelse, som hun gentog. Jeg husker ikke de præcise ord, men det er mere eller mindre det, jeg sagde: ”Gud, jeg takker dig, at du er min far, og jeg er dit barn. Jeg er medlem af Guds familie. Himlen er mit hjem. Jeg hører til i familien. Jeg er ikke afvist. Jeg er accepteret. Gud elsker mig. Han vil have mig. Han holder af mig." Jeg sagde, "Amen," og "Farvel, jeg går," og tog afsted.

Omkring en måned senere fik jeg et brev fra den samme person, hvori hun sagde: "Jeg vil gerne fortælle dig, at de to minutter, du brugte sammen med mig, og de ord, jeg talte, har fuldstændig ændret hele mit liv. Jeg har været en anden person lige siden.” Hvorfor var hun anderledes? Fordi hun indså, hvad det vil sige at blive accepteret i Kristus.

4 Trin

For mange mennesker løser den simple erklæring om deres accept i Kristus problemet. Men for andre kræver det mere end dette. Så jeg vil fortælle dig lidt mere detaljeret om de enkle trin, du skal tage, hvis du har problemer med afvisning. Jeg tror på, at Helligånden vil vise dig, om du er det eller ej.

1. Tilgiv Dem, Der Har Afvist Dig
Dette er væsentligt. Du siger: "Nå, min far er død." Det er blevet sagt til mig mange gange, og hver gang svarer jeg: Det gør ikke noget, for det er ikke for din fars skyld, du tilgiver. Det er for din egen skyld.

Jeg kender en fin, ung kristen mand, der hørte dette budskab. Han indså, at han i årevis havde båret bitterhed, vrede og oprør mod sin far, som var død. Han tog sin kone med på en rejse på flere hundrede kilometer til kirkegården, hvor hans far blev begravet. Han efterlod sin kone i bilen og gik alene til sin fars grav. Han knælede der og i de næste flere timer tømte han alle sine giftige holdninger. Han rejste sig ikke, før han vidste, at han havde tilgivet sin far. Da han gik ud af den kirkegård, var han en anden person. Hans kone vidner i dag om, at hun har en helt ny mand. Hans far var død, men hans egen vrede var fortsat meget levende.

Tilgivelse er ikke til gavn for den, der er død eller langt væk; det er din afslutning på forholdet, vi taler om. Du skal tilgive for din egen skyld. Lad mig minde dig om noget, jeg har sagt mange gange: Tilgivelse er ikke en følelse; det er en beslutning. Sig ikke "jeg kan ikke." Hvis sandheden skal frem, er det "det vil jeg ikke." Men hvis du kan sige, "det vil jeg ikke", kan du også sige: "Jeg vil."

Nummer et, så må du tilgive enhver person, som du føler har afvist dig.

2. Overgiv, giv afkald på Bitterhed, Vrede, Had Og Oprør
Det er de fire reaktioner, som så ofte ledsager dybtliggende afvisning.

3. Accepter Det Faktum, At Du Er Accepteret I Kristus, At Gud Accepterer Dig
Lad mig understrege igen, at dette ikke betyder, at han bare tolererer dig. Han elsker dig. Han er interesseret i dig. Han holder af dig. Jeg ved ikke, hvor mange unge mennesker, jeg har fortalt det til og set deres ansigter lysne, som jeg gjorde.

4. Der Er En Ting Mere, Du Skal Gøre, Og Glem Ikke Dette: Du Skal Acceptere Dig Selv
Nogle gange er dette den sværeste del. Jeg siger til Guds børn, at de aldrig skal nedgøre dig selv, aldrig kritisere dig selv, fordi du er Guds håndværk.

"mon noget, som blev dannet, kan sige til den, som dannede det: Hvorfor gjorde du mig således?" (Rom 9:20)

Det er ikke din sag at gøre dette. Gud ved, hvad han gør. Bare stol på ham. Som kristen er det ikke ydmyghed, når man kritiserer sig selv; det er oprør. Nedgør aldrig dig selv. Du er Guds håndværk, hans mesterværk, det, som han har viet mest tid og omsorg til af alle de ting, han nogensinde har skabt i universet. Du er øverst på listen. Hvis det ikke får dig til at føle dig godt tilpas, ved jeg ikke hvad der gør.

Få Din Forløsning

Nu hvor vi har set på de forskellige aspekter af afvisning, vil jeg invitere dig til at frigøre dig fra det. Måske er dette et område af dit liv, som du aldrig har stået over for før, og nu har Helligånden blotlagt noget, som dit sind nægtede at anerkende. Hvis Herren har vist dig, at du har brug for at blive befriet fra afvisning, og du gerne vil handle praktisk, opfordrer jeg dig til at sige følgende erklæring højt. Og mens du siger disse ord, hvis du begynder at hulke eller græde, så hold dig ikke tilbage! Sådan en oplevelse kunne man ikke købe for tusind dollars.

Far, jeg tilgiver. Jeg nedlægger bitterhed, vrede, had og oprør. Jeg takker dig, Gud, at jeg er accepteret i Kristus. Jeg er et Guds barn. Himlen er mit hjem. Jeg tilhører den bedste familie i universet. Der er kongeligt blod i mine årer.

Herre Jesus Kristus, jeg tror, at du er Guds søn og den eneste vej til Gud. Du døde på korset for mine synder, og du opstod fra de døde. Jeg omvender mig fra alle mine synder, og jeg tilgiver enhver anden person, ligesom jeg vil have, at Gud tilgiver mig. Alle dem, der har afvist mig og såret mig og undladt at vise mig kærlighed, Gud, jeg tilgiver dem alle nu.

Jeg stoler på dig for din tilgivelse, og jeg tror, Herre, at du accepterer mig lige nu, som jeg er i Kristus. Jeg er accepteret. Jeg er højt begunstiget. Jeg er genstand for din særlige omsorg. Du elsker mig virkeligt. Du vil have mig. Du er min far. Herre, jeg vil så gerne takke dig.

Og jeg vil fortælle dig en ting mere: Jeg accepterer mig selv i Kristus, som du skabte mig. Jeg er dit håndværk. Jeg takker dig for det, du har gjort, og jeg tror, at du har påbegyndt et godt værk og vil udføre det indtil Herren Jesu Kristi dag. Jeg frigør mig nu fra ethvert mørkt, ondt pres. Jeg frigiver min ånd for at glæde mig over og i dig. I Jesu navn, Amen.

OP